Nutricia vertaalt wetenschap over gezonde eetgewoonten tijdens de eerste 1000 dagen in vernieuwde Olvarit productlijn

Nutricia verbetert ruim 35 recepten van groente- en fruitvoeding voor baby’s en jonge kinderen

Nutricia heeft de recepturen van de babyvoedingproducten van het merk Olvarit verbeterd. 36 van de 49 recepten zijn aangepast aan de meest recente wetenschappelijke kennis over de invloed van eetgewoonten van jonge kinderen op de gezondheid op latere leeftijd en over het eetgedrag van kinderen. De grootste verandering betreft de herkenbaarheid van de ingrediënten.

Het grootschalige verbeteringsprogramma van Olvarit past in de missie van Nutricia om gezonde eetgewoonten in de eerste duizend dagen van het leven te bevorderen. Dit is een belangrijke aanzet tot gezonde eetgewoonten en een betere gezondheid op latere leeftijd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat kinderen in Nederland en België te weinig groente en fruit eten[1].

Enkelvoudige smaken om groenten te herkennen

Nutricia doet al jarenlang onderzoek naar voedingssamenstelling en smaakontwikkeling. Het aanpassen van de recepten van Olvarit gebeurde mede op basis van een aantal toonaangevende onderzoeken over introductie van vaste voeding bij jonge kinderen[2]. Hieruit bleek onder meer dat voor de eerste hapjes het beste kan worden begonnen met ‘enkelvoudige’ smaken (één groente) zodat kinderen groenten leren herkennen en waarderen en makkelijker nieuwe smaken accepteren. Ook blijkt dat voor de eerste hapjes het beste kan worden begonnen met groenten in plaats van fruit (een kind heeft van nature voorkeur voor zoetere smaken) om een kind van jongs af aan te laten wennen aan de meer bittere en zure smaken van groente.

De belangrijkste aanpassingen van de nieuwe Olvarit:

• De nieuwe Olvarit  focust op pure, herkenbare smaken. Zelfs in de potjes met meerdere ingrediënten is altijd één groente of fruitsoort prominent aanwezig.
  • De recepten zijn in lijn met Nutricia’s strenge voedingsstandaarden (onder meer gebaseerd op aanbevelingen van de WHO): zo bevatten de producten geen toegevoegde suikers of toegevoegd zout[3] en bevat een maaltijd minstens 75 gram groente.

Zoals gebruikelijk zijn de grootte van de stukjes en de samenstelling aangepast aan de ontwikkelingsfase van het kindje: hoe ouder het kindje, hoe groter de stukjes en hoe gevarieerder de samenstelling.

De nieuwe Olvarit zal vanaf vandaag in de winkelschappen komen te staan.

[1] Health Through Food by Ipsos, 2012

[2] Introduceren van vaste voeding: de wetenschappelijke en praktische onderbouwing

[3] zout: in sommige maaltijden zit kaas dat zout bevat dat wel als toegevoegd zout wordt beschouwd.

Over Nutricia Early Life Nutrition

Nutricia Early Life Nutrition richt zich op gezonde voeding en voedingsgewoonten tijdens de eerste 1000 dagen van een mensenleven; een cruciale periode waarin de juiste voeding het verschil maakt voor de verdere ontwikkeling van het kind. Nutricia Early Life Nutrition biedt producten en diensten voor ouders en jonge kinderen afgestemd op de specifieke behoeften van elke leeftijdsfase. Onderzoek en ontwikkeling spelen hierin een fundamentele rol. Om het bewustzijn over het belang van de eerste 1000 dagen te vergroten, werkt Nutricia samen met ouders, zorgverleners, wetenschappers, instellingen en vertegenwoordigers van de overheid.

Nutricia Early Life Nutrition Benelux houdt kantoor in Zoetermeer (Nederland) en Strombeek-Bever (België). In de Benelux zijn drie grote merken op de markt; Nutrilon, Olvarit en Bambix. We hebben productieactiviteiten in Cuijk, Nederland, en op verschillende andere plaatsen in Europa. In Utrecht draagt Nutricia Research -het grootste Early Life Nutrition onderzoekscentrum van Danone ter wereld- bij aan innovatie en aan de wetenschappelijke onderbouwing van de producten.

Nutricia Early Life Nutrition Benelux heeft 220 werknemers van 10 verschillende nationaliteiten en is sinds 2013 Top Employer in België en Nederland.

Het bedrijf is onderdeel van Danone dat is genoteerd op NYSE Euronext Paris en de Six Swiss Exchange.

Voor meer informatie: www.nutriciababy.be

Over Olvarit

Olvarit, onderdeel van Danone Nutricia Early Life Nutrition, is geïntroduceerd in 1946 en brengt groente- en fruitvoeding voor baby's en peuters op de markt. Door de jaren heen is het merk geëvolueerd in lijn met de wetenschap over de specifieke voedingsbehoeften van jonge kinderen. Aangezien het herkennen van groente op zeer jonge leeftijd kan bijdragen tot goede eetgewoonten en een goede gezondheid later, heeft Olvarit in 2016 zijn volledige assortiment potjesvoeding aangepast, met een focus op duidelijk herkenbare ingrediënten. De textuur en samenstelling van de maaltijden evolueren in lijn met de verschillende ontwikkelingsfasen van het kind. De Olvarit-productlijn telt meer dan 100 volwaardige maaltijden, vruchtensappen, drankjes, ontbijtproducten, desserts en melken. www.olvarit.be

Introduceren van vaste voeding: de wetenschappelijke en praktische onderbouwing