Je wordt wat je eet: eerste duizend dagen bepalend voor latere gezondheid

Nutricia Early Life Nutrition richt zich volledig op deze cruciale periode

Nutricia Early Life Nutrition Benelux gaat zich volledig toeleggen op het stimuleren van gezonde voeding en eetgewoonten in de eerste duizend dagen van het leven. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat voeding in de periode van conceptie tot de tweede verjaardag bepalend is voor de gezondheid op latere leeftijd. Het voedingsbedrijf gaat al haar producten afstemmen op de voedingsbehoeften in de eerste duizend dagen en zal haar kennis over het onderwerp delen met ouders, gezondheidsprofessionals en onderzoekers.

Dit heeft Nutricia vandaag bekendgemaakt in haar wereldwijd gerenommeerde onderzoekscentrum in Utrecht. Met de nieuwe bedrijfsnaam ‘Nutricia Early Life Nutrition’ zet het bedrijf zijn gewijzigde focus kracht bij. De nieuwe koers betekent onder meer dat Nutricia de lat voor zichzelf hoger legt dan wettelijk verplicht is, met eigen, striktere voedingsstandaarden. Zo wil Nutricia tegen 2020 waar mogelijk alle toegevoegde suiker uit haar producten halen. Verder wordt er ook gewerkt aan het aanbieden van pure smaken, om smaakherkenning al op jonge leeftijd te stimuleren.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat onze gezondheid voor maximaal 20% wordt bepaald door onze genen en voor minstens 80% door wat we eten en doen. Alles wat je doet en eet in de eerste duizend dagen – van conceptie tot de tweede verjaardag – maakt een verschil voor de rest van je leven. Het is tijdens die cruciale fase dat we het meeste groeien en onze hersenen en andere organen zich ontwikkelen.

“Uit een recent eigen onderzoek blijkt echter dat ongeveer twee derde van de Belgische en Nederlandse moeders denkt dat vooral de genen een invloed hebben op onze latere gezondheid. Bovendien zien we vandaag dat helaas veel kinderen een onevenwichtig eetpatroon hebben,” licht Céline Levointurier, General Manager van Nutricia Early Life Nutrition Benelux toe. “Voor Nutricia is het dus vanzelfsprekend dat wij ons op die cruciale eerste duizend dagen moeten focussen. Dat willen we doen door borstvoeding actief te ondersteunen, onze kennis over gezonde voeding en eetgewoonten te delen en onze productportfolio verder aan te passen.”

Als voedingsexpert wil Nutricia in nauw overleg met haar partners en andere belanghebbenden werken aan de bewustwording van de rol van voeding in die eerste duizend dagen. Voor ouders biedt Nutricia haar Kindervoedingsservice aan, waar zij terecht kunnen met alle vragen over voeding tijdens de zwangerschap en voor baby’s en peuters. Een professioneel team van diëtisten en voedingsdeskundigen krijgt er per jaar 80.000 vragen van moeders en vaders.

“Vandaag stellen wij onze vernieuwde focus en onze nieuwe bedrijfsnaam voor,” zegt Céline Levointurier. “Wij willen er zijn voor Belgische en Nederlandse ouders, om hun kind de best mogelijke start te geven. Dat leggen wij vast in ons Nutricia manifesto, ondertekend en uitgedragen door al onze medewerkers in de Benelux.”

Logo Nutricia Early Life Nutrition

JPG - 48 Kb

Bio sprekers persconferentie

RAR - 338 Kb